Даниил Матвеев icon

Даниил Матвеев



НазваниеДаниил Матвеев
страница1/6
Дата конвертации28.08.2012
Размер0.81 Mb.
ТипДокументы
  1   2   3   4   5   6
1. /Даниил Матвеев Показательное списание на новоявленные философы.docДаниил Матвеев

Даниил Матвеев


Показательное списание на новоявленныя философы и учители, и иже от них списательныя книги Скрижали, Жезла и Увета, показующее их древним богодухновенным писанием, еще же и к друг другу несогласное мудрование, писано по понуждению благовернейших и боголюбивых отец и братии, от божественных писаниих, грешнейшим человеком но християнином, и благоверное святых отец предание, зело лобызающим, и понеже понужден смотрети вышереченныя новопреданныя книги, и показати их сколь оны прямо имут в себе учительство. тем же и к понуждающим его боголюбцем, предисловным предсказанием написано прежде вкратце сице.


В сад чювственный или в травник шипконосный, необычный и в новообретенный, вшед бы кто и аще не будет не воздержный не прежде от плода его яст, дондеже с добрым искуством объявленне познает, и здравие и сладость вкушения онаго, да некогда от напраснаго ядения не раздвоенно что, или смертоносно вкусит или пиет, и постражет неначаемое, яково же от неискуства древнии прадеды пострадаша, Адам и Ное, ов убо от змии и жены похвалямаго от них сада вкусив смертию осудися. другий же напрасно истопта виноград, и не искушая пив, упиянися и пострада неначаемое, сих убо ради праведно и преподобно. Мню ваше благочестивых боголюбезное намерение, о благовернии христолюбцы. иже последи древних благочестивых патриарсех, царех и князех и митрополитох афетороссийских, возрастшии новины Никоном бывшим патриархом Московским, искушаете с добрым богожеланным объявленне, обысканием еже вы показуется яве, не невежеством и упрямством каким что каково новопредание отметаете, но прилежным своим боголюбезным тщанием вся сия расмотряете, и от хуждьшаго к лучшим прибегаете, аще и от новоявльшихся софистов новосложенными книгами Скрижалию, Жезлом, Уветом, и прочими списании, яко цветы похвалами теновиньшества украшаемы. и кроме всякаго искуса всяк возраст последовати увещаваемы и повелеваемы, яко архиереом и пастырем, неглиже и зело с казньми многажды понуждаемы. Но вы священным богогласником повинующеся вся искушаете да добрая содержите, и паки искушаете духи, аще от Бога суть, и за еже повелеваеми от учитель пишемая и глаголемая искушати, и согласная убо со священным писание приимати, несогласная же по коему любо образу отметати. аще кто любо есть по еже от апостола реченному: аще мы или ангел с небес благовестит вам, паче еже благовестихом, анафема да есть.

На сие же богорачительное ваше споболение, на тризнище истязание, тех новосписаний совлачитися понуждаете моего грубаго ума, еже есть зело выше силы моея. и весма бы отрещися таковаго труда, аще не бы ярем преподобнаго послушание, и выше силы уставляющь начинати, не своей силе, но молитвам заповедавших надеющися.
Яже аз преподобных ваших молитв надеяся выше силы понуждаюся, сетованием за свою немощь. надежен же на Божию помощь, и за молитв всех российских чюдотворцов, ихже благоверием укрепляем. вхожу в новонасажденный Никоном, и яже о нем ревнующих новоизложенных книг цветник, и похвалами своими и витийскими краснословии по пророку рещи, предняя его яко рай процветения. Усмотрим помале аще не обрящется имея сокровенная под чернилом во глубине лежащая развратная кая учения, яже по оному же священноглагольнику рещи задняя его после погубления. Богоподражателное обыскание творим, не за честь и славу и по любопрению и по не хвалному упрямству настоящия жизни, но по ревности Божией и по желанию вечнаго уповаемаго благоверных обетования, и по оному верховному богословцу повелевающему готову быти ко ответу всякому вопрошающему слово о вашем уповании. Вы убо о церкви Сионстей благопослушная чада; иже древним святых отец преданием любезнии последователи, сего подлинно обыскателнаго тризнища зрители и видители не лишайтеся быти. яже не в силе констей, ни в лыстех мужеских, филосовскаго и витийскаго кичения, но в силе священных словес божественнаго писания. и узриши помале винограда, егоже не насади Отец небесный от основания ископана, зане не от источник Израилев славит Господа. но от новоумышленныя по земли повлачимыя мудрости века сего. от нея же нам Павел сосуд избранный блюстися повелевает. егда кто будет крадоводя философиею и тщетною лестию. ныне убо да узриши внимателне православный читателю, терзаемо под овчиною лежащее не православных предание, но новинников велеречие. яже мы не от премудрости века сего хвалящеся, но о Бозе сотворим силу, и Той уничижит стужающаяя нам. Ему же слава вовеки аминь.

О хвалении новых учителей своих и их новопреданий.

Увет книга от Иоакима патриарха изданной на укрепление нововводным догматом в лета, в немже в первом увещании похваляя церьковь свою, с нововводными догматами приводя на украшение ея Соломона. от книги Песни песней: Се еси добрая ближняя моя и порока несть в тебе, и прочая, и паки ниже от Премудрости 7: Убеление бо есть светлости вечныя, и зерцало непорочно Божия делания и образ благостыни Его.

Обыскание их велехвалению.

Ныне начнем смотрети о Иоакиме. аще о твоей церкви Соломон пророчествова такая. аще несть никоего порока в вашем новоучительстве. последуетбося объявление. Зане и Аскалона бо выше и Газы. на самом концы Иордана реки, есть страна многая некая, сия убо тако благоцветущая и ко всем странам красотовидением любопрящися, достизающися гобзованием рая Божия, и стоят убо шипки и древо глаголю и плод светлое явление имущий, и неведущему подающе многия надежды.

Тако цветет и вашими похвалами ваше нововведение. Но оно убо яже на концы Иордана рай, аще и светлеется, зрение точию прельщает, плод же его Божияго гнева есть воспоминание. аще бо взяты будут в руце разломшися, плода убо никоего же, прах же и пепел мног показуют щадимый внутрь.

Приимем же ныне вашего нововведнаго плода, егоже красите чюжим речением, вся рече добра ближняя моя, в ней же несть порока, и разломим его благоверным разумом, и узрим что обрящется под чернилом его во глубине лежащее сокровище.

Зри читателю в последующих трех обысканиих и объявлениих, каков порок и несогласия их со святыми и меж собою, и сколь далече разгласное мудрование их.

Обыскание 1.

Прииди днесь всяк благоверный с Богом помощником имемся трудов яже за неблазненое благоверие. вземше по искуству священных писаний Параклитова вдохновения пророковещанными гласы, на всяку истинну нас наставляюща: начало глаголет словес Твоих истина, и в век вся судбы правды Твоея. B паки: словеса Господня словеса чиста сребро раждеженно и искушенно земли. Cими убо явственне научаеми не обноситися всяким ветром учения, но со многим опаством и трезвенным умом искушати духи, сиречь яже от неких писуемыя книги: аще согласны по всему со священным божественным писанием, или сами в себе аще согласны суть, по премудрому Максиму Греку, аще же не по всему согласуют, ниже шествуют с богодухновенными писании я от неких списуемыя книги отринути и гнушатися их подобает, аки хулных и скверных и от Бога нас отлучающих.

Пишемая же ныне новосложная от архиереов, нынешняго века сего списания о крестном знамении, первие в Скрижали, потом же в начале Псалтырей дестевых и полудестевых, в них же досаждают православным по древнему святых отец преданию двема персты знаменующимся. яко бы по Несторию злоумному, в том преданном сложении перстном, разделяют во две ипостаси единаго Христа.

Первое в трех перстех изобразующих Святую Троицу, указуете быти Сыновню ипостась. таже особь отделивше, ину ипостась Сыновню поведаете быти, во указателном глаголю и великосреднем перстех.

Таже пониже. Да не отлагаем обоих таиньств совокуплением первых триех перст исповедати, то есть: Святыя Троицы, и смотрения воплощения.

В тех же их списаниих впреди Псалтырех и Часословцех.

Повелевает, болшее хотящим известитися врачевство духовное о соборныя церкве подадеся в книге Скрижале, и в книге именуемой Жезле правления, и в книге Увете духовном.

В них же в Жезле на листе 61, и в Увете на листу сице пишут: Яко много лучше те обе тайне нами воображаетеся ибо трех первых перстов соединением. первое трех лиц безначалное во единьстве естества является пребывание, таже двема последнима преклоненнома перстома. последняя тайна, еже есть преклонение небес, и смиренное Бога Слова вочеловечение, лучше являтися может.

Разгласному их мудрованию, 1 объявление.

Сеть крепка мужу свои устне, и увязает устнами своих уст, глаголет премудрый Соломон, и паки того отец, в сети своей рече увязе грешник. И како не увязоша вышепомяновеннии высокоглаголивии философи, от своих устен. исперва востая на православных Скрижалию, и яже по преди Псалтырей и во инех обретающихся их списаниих, аки зелне яряся укаряют: яко в трех перстах Троицу исповедавших, таже в других дву стекшаяся во Христе два естества исповедающих. Они же глаголют якобы по Несторию злоумному, другую ипостась поведаете быти. Таже аки забывшее свое первое предание в Жезле и в Увете в первых триех перстех изъявивши Святую Троицу, таже двема последнима, смиренное Бога слова вочеловечение являют. И убо по Скрижали и яже впреди Псалтырех преданию. Жезле и Увете, по самех их умствованию, во два состава несториански Христа разделяет: зане по первом Святыя Троицы явлении, относит в последних дву перcтах смиренное Бога Слова вочеловечение. по Жезлу же и Увету неправое будет исповедание. Скрижали и прочих яже противно им, в трех точию перстех укрепляется. исповедовати оба таиньства Святыя Троицы. и смотрения воплощение. B како убо сии могут когда увещати кого здраво разсуждающа последовати себе, в толиком сами меж собою дерущеся и разлучающеся в своем исповедании. Зане яве познавается яко не от единаго живаго источника Параклита вдохновени, ниже от священных божественных писаний наставляеми, но по нехвалному упрямству и непокорению древним святым отцем, и по влачимыя по земли века сего от самомнимыя мудрости глаголют. Их же благовременно есть вопросити яко пастырей и учителей именующихся: рцыте убо нам о предобрии по которой убо по вас похвалной книге, умствовати ваше треперстное сложение. по Скрижали ли и протчих яже об ней. иже точию в трех перстах исповедающих оба таиньства Троицы и смотрения. в других же два перста относити смиреннаго Бога Слова вочеловечения никакоже терпящее. но таковых еще ересию несторианскою вельми оглаголующа, и аще Скрижали держитеся аки первовиновныя вашего нововведения. то убо Жезл и Увет отринути будет яко противящихся уставленной там богословии, и по оному мудрованию аки несторианскую ересь прославляющих. Аще ли любите с Жезлом и Уветом в трех перстах объявляти Святую Троицу. двема же таиньство Бога Слова вочеловечшагося, то убо Скрижаль с протчими точно мудрствующими отжените от себе, аки неправо исповедающих и хулу на богословию глаголющих. с ними же вкупе и Жезл и Увет отрините, зане не узнавших своего с ними толь глубоко растоящагося мудрования, или узнавши по безбоязньству же вышняго суда, и по лицемерству яко неправедных защищающих и похваляющих тое во многих местех Скрижаль. понеже их не истинно учащих. но раздирающих истканную ризу от вышния богословии священных наших отец и богословцев. Прочее о знаменовании честнаго креста и объяснение хулению их в подобающем месте да известится. Ныне же точию в первом объявлении разломанный плод несогласнаго, не точию церкви святей, но и самех их себе мудрствующих объявися, иже не точит плод церковнаго согласия, но испущает мутное неправаго исповедания веление. Вкратце сия тако изъявися яко тии сами новии учители и философи, меж собою имеюще в своем учительстве, толико далече растоящееся и друг другу противящеся раздирание.

Обыскание 2, о хвалении их еже нарицают древния печатныя книги разгласными, своя же нововводныя глаголют с греческими святыми и российскими чюдотворцы, един чин и устав показуют. О Увете в сказании исперва о исправлении книжном.

Сего ради должно есть нововводныя чины церковныя, з древними греческими и славеньскими книгами, новыя разгласныя печатныя при прежде бывших патриархов Московских исправити яко же лепо. и о сем вси тако утвердивше з древних истинных греческих и славеньских печатати и исправляти повелеваем. иже обои, един купно чин и устав показуют. в них же святии человецы и велицыи сих чюдотворцы восточнии богословцы и учители, Афонасий Великий, Григорий Богослов, Иоанн Златоустый, Иоанн Дамаскинский и инии мнози, такожде российскии чюдотворцы Петр, Алексей, Иона и Филипп и прочии святии.

Объявление 2, показующее их со святыми чюдотворцы несогласие и обличающее ложное их высокохваление.

Священницы Твои облекутся в правду, глаголет царьственный пророк. сими показует иже истинно Богу священьствующих, никогда лгущих, зане крепце в правду облеченных, и из нея никогда выступающих, а иже не таковии, о их же ин пророк являет изыде беззаконие от Иеросалима, от старец Израилев. иже таковых по псалмопевцы гроб отверст гортань их, языки своими лщаху. Сими пророческими от Параклита вдохновенными словесы наставляемся добре познавати православных пастырей, иже всегда истинну глаголющих. зане от Святаго Духа наставляемых. Тако и лжепастырей объявляет, иже глаголющих лжу, аки от сопротивнаго духа. Руководствуемых воистинну добре и богоугодне священнодействующих и вправду облеченных, по псалмопевцу пастырей наших великих чюдотворных архиереов объявляет слово истинное, Петра, Алексия, Ионы и Филиппа, Макария же чюднейшаго и Акакия Тверскаго, Гурия и Варсонофия Казаньских, и прочих прежних российских архиереов, и чюдотворцов, и пяти патриарх Московских, в них же и многострадалнейшии исповедницы Гермоген и Филарет. иже един и тойжде чин и устав имеющих, и разгласия меж ними каково нынешних новых учителей отнюд не видится. Аще и зело тщаливи нынешнии философи, и праведное слово помрачати. зде же вопрошаеми сказати не могут, в кое время, или кия архиереи, или князи и цари по равноапостольном князе Владимире, разгласили святыя соборныя апостольския церкви предания, и новины от себя какие бы ввели, яково же при инех развратников церковных и еретиков в кое время кои явятся что развращая, тогда Дух Святый на них подвижет и обличителей, таже потом и по многом времени святыя книги о их явственне повествуют, яко же и у нас в России бывших новгородских еретиков, еще же и Иова мотылнаго столпа четверяща аллилуия, яве ведомо, но убо и начало нововводца разорванию согласия церковнаго, Никона не утаилася дерзость. видится убо старопечатныя книги пяти патриархов неразорвано согласие имут с Петром, Алексеем, Ионою и Филиппом и со инеми чюдотворцы. от многих инех познавается, яко же и от знамения крестнаго. на неже сложение перстов десныя руки равно употребляли, яко единаго пастыря Христа ученицы. и страшное и чюдное имя Владыки нашего и Бога равно Iсъ без прибавочныя иты единогласно славословили, и прочая предания яже ныне да умолчатся реченная же доводятся и по держащемуся в них согласию. Еще же объявляется. и по святаго архиерея Петра его рукою, на иконе написанное у Спасителя з десныя руки сложение перст согласно с старопечатными. подобне же Исусово имя без прибавочныя иты, согласно же тому и на прочих чюдотворных образех Пречистыя Богматери с превечным младенцем Тихфинския, Казанския, и Толгския, и на инех древних чюдотворных образех безчисленных. яже тому противно нынешнии архиереи и на иконах воображают. и на древних образех дерзают по своему переписовати, аки вопреки им творя на благословение и себе на знаменование. инако и противно святому Петру, и прочим чюдотворным образом персты слагают. и имя Пречистаго Владыки Iсъ, противно им пишут Iисъ. Еще же бывший священный собор при благовернейшем цари Иоанне Васильевиче, о крестном знамении явственне укрепляет. не яко вновь повелевая но древнее утверждая глаголя: аще кто не благословляет, или себе не знаменует двема персты, яко и Христос, да будет проклят святии отцы рекоша. Такоже и восчетверение аллилуии нарицая латинскою ересию. На том соборе первоседательствоваше священнейший Макарий митрополит Московский, дивный добродетелный муж, от всех после бывших историков и списателей святых житий зело по премногу похваляемый. еще же и Феодосий архиепископ новгородский ученик и постриженник преподобнаго Иосифа Волоколамскаго, и Акакий епископ Тверский, муж свят и добродетелен, и дара пророческаго сподоблен. иже прежде многих лет пророчествова святому Варсонофию, еще ему в диаконском чину сущу, яко быти ему после его епископом на его месте еже и бысть. и во время вышереченнаго собора, он святый Варсонофий, и Гурий Казанския чюдотворцы были же. и той убо священный собор таковыми духоносными мужи самобывшими тогда свидетельствуется, не менше же и последующими утверждается. Чюдный он великий Филипп митрополит и чюдотворец то и той не точию не противяся священнейшему Макарию. но еще в житии его написано, егда прия престол великия руссийския митрополия, благий нрав подражая преждепомянутаго боголюбиваго Макария митрополита, усердно потщася последовати честным стопам его. Видится ныне объяснене яко зело согласни вышепомянутыя чюдотворцы: Петр, Алексей, Иона и Филипп, и Гурий и Варсонофий Казанскии, с боголюбивым Макарием и прочими святыми, прежде их и меж ими бывшими и в последи бывшими пятию патриархи. яко согласно знамение честнаго креста воображали. и аллилуия ангельскую песнь ко Святей Троице возсылали. такожде и Спасителево имя Iсъ и прочия чины и уставы согласно славословили. И како убо не устыдешася тии хвалитися ложно. иже толь крепкия церковныя догматы клятвою соборною предвигающих осуждающия смели предвигнути. и сопротив вышереченным святым в сложении перст, инако на иконах воображающе и благословляюще, и на древних святых иконах смеюще святое воображение перст выскребати. и свое новое на то место воображати, инако себе знаменающе, во обоих подобне со святыми не согласующеся, и аллилуию противно им четверяше и к пречистому имени Исусову иту прилагающе. а глаголющих яко с ними святыми един чин и устав имут. како не явная ложь познавается. еже тако обольщевати не по истинне пастырской. но по безбоязньству вышнего суда. а наипаче коль велико растояние с ними имеющих. яже бо святая церковь издревле содержала, еже и у святаго Петра на иконе воображено сложение перстов, и на протчих чюдотворных образех имеющееся. И яже преосвященный Макарие со святыми чюдотворцы на соборе утверди. ему же и святый Филипп митрополит последова. но убо и таиньство богословии сколь велико в них исповедается. еще же и не просто но инако хотящих благословляти, или знаменоватися клятвою вечною осудиша. и пригласиша святии отцы сиречь кои прежде бывшии. Тако глаголют то истинное сложение перстов в нынешних новых книгах напечатано, проклятым арменским и несторианскою ересию оглашено. И не яве ли зде солга неправда себе. еже всуе и туне согласны написалися с вышереченными святыми. яже в кратцем сем разсмотрении ясне объявилися. сколь далече отстоят. Посему убо и в прочем их нововводстве, тоже надеемо быти. Иже бо рече Господь в мале неверен и во мнозе неверен. и иже не собирает со Владыкою, и со святыми Его единомудрствуя с ними, той и расточати не убоится. Еже и зде смели испустити такову тяжку хулу, на столь явственнейшую истину святых отец в сложении перстов богословию. и с таковыми проклятыми еретики армяны и несторианы заедино почести не устыдилися. Кому бо таковая прилична точию зверю оному, виденному во Апокалипсии творящему брань со Агньцем и со святыми Его, а не и таковым бы пастырем, иже внешнею премудростию и честностию гражданства красящимся. Прочее ныне оставим слово, зане пространнее впреди Богу помогающу понудимся явити. Зде точию во втором объявлении кратко изъявихом, яко со священными архиереи и чюдотворцы российскими имеют колико растояние и сопротивление, а чернилом пишут, яко бы согласно и единако тайнодействуют с ними. Сего ради вмале испрахом утробу овчеобразнаго покрова, и показахом под чернилом лежащее святым чюдотворцем не согласие, но хуление. да не хвалятся Никон и Иоаким лжущеи на истинну, насилием лжи вмещающеся в полк православных архиереов, сами толь дерзостно преданию их противящеся.

Обыскание 3, яко тии иже о Никоне хвалятся единеми уставоположеньми в грецех и в России издревле и ныне краситися.

Увет напреди во увещании Иоакимовом.

Яко же святая православная восточная церковь истинная, верою и правым учением святых соборов отцев святых, и чиньми уставоположеньми от вселеньскаго святейшаго патриарха Константинопольскаго, и прочих патриархов Александрийскаго, Антиохийскаго же, Иеросалимскаго, и от всех християн содержится. такожде и зде в Российском государстве издревле и ныне красится.

Объявление 3, показующее нынешних греков с древними православными греческими учители несогласие. и являющее яко до Никона российстии архиереи з древними греческими священными проповедники, во святей вере опасно согласие имеяху.

Сие третие объявление на три статии разделяется.

Прииди и днесь в начало сего третияго объявления, духоносный царьственный пророче совниде, нашему немотующему языку, аки ненаученному риторскаго красновещания. но точию в подражании твоего богодвижимаго языка, еже есть неправду возненавидех и омерзе ми. аще и кто любо творя или глаголяй есть. за еже твоим подражателем рещи, Бог лица человеча не стыдится, или аще кто Божий подражатель есть. что бо вещает псаломская твоя цевница. утвердиша рече себе слово лукаво поведаше, скрыти сеть реша кто узрит их. Воистинну и вышереченнии во Увете философи глаголюще и древним благочестивым греком и россияном, и нынешним грекам, и им содержатися святых соборов святых отец уставопоженьми единеми и краситися, тако хвалящиися. Поведаше зде скрыти сеть, и возмнеша яко никтоже узрит их такову не постыдешася толь яве неправду глаголати. еже бо древним благочестивым греком наученным от святаго апостола Андрея первозваннаго, и от святых соборов святых отец утверженным, тако же и нашим великороссияном благочестивому князю Владимиру, и великим архиереом Петру, Алексию, Ионе, и Филиппу, и Макарию, и Гурию и Варсонофию, и Иову первому патриарху, и многострадальным Гермогену и Филарету, со Иоасафом же и Иосифом, и со всеми святорускими благочестивыми людми, единомудрственно вещати со апостолом: един Господь, едина вера, едино крещение, тако веровати нам праведно и преподобно зело. и инако дерзающих развращенно что про их рещи. Да заградятся уста таковая, иже на тацех великих мужей смеющих глаголати неправду гордынею и уничижением. А нынешних греков како мощно примесити к толь пресветлому священному лику. иже не точию во инех о священней вере преткнушася. но и самое святое крещение противно богоглаголивых апостол, и святых отец преданию развращают, аки явныи им противники не крестят в смерть Господню, в три погружения и сие, не в неведении, аще бы малии нецыи о том обмекнулися. но самы главнейшия их патриархи, с подданными ими иереи и с единомудрствующими с ними сербовы и прочии, яже в Киеве, и в Литве, белорусцы, со инеми преступлении, и то введоша еже вместо трех погружениих обливают. точию забыв богословнаго онаго языка, его же Великий Павел бе учай. Дионисия глаголю Ареопагита, ясне повелевающа в три погружения крещати. но и апостольскаго онаго в 50-м правиле, запрещения не убояшася, не крещающих в три погружения из сана извергающаго, а их же святии апостоли извергают и отлучают. кому смети таковых прочее приобщати, аки над священным их законоположением возноситися и новозаконополагати, истове же рещи противитися.

О их же еже в грецех и в сербех, и в белорусцех, деющеся обливание, и в Требнике Киевской печати, у Петра Могилы тое обливание с треми погружениии равно почтено.

Сих и толь таковых преступников како не устрашаются нынешнии новии учители, к православных лику древних святых отец примещати, еще же их аки крепку подпору к новинам своим во свидетельство приводити, и везде в своих списаниях и в беседах, аки к некоим столпом к греком и сербом, киевляном и белорусцем нынешним отсылати, к ним же аще приидем и посмотрим. и уже толико те столпы от основания падоша. яко к прочим своим преступлением, и истиннаго крещения на себе не имеют. Что убо вас о премудрии отвлече от согласия пяти патриарх прежде бывших, Московских благочестивых иже святых древних греков и россиов безъизменно держаху благочестие. И что привлече к нынешным греком отступником, с прочими вышереченными, кое чюдотворение, или воздержное житие у них усмотрели. Того ли ради что они смесилися с различных вер языки, и навыкли дел их, или что ли вас понуди, от святаго корени безъизменных преданий древних отсекатися, и прицепитися к гнилоносному от червей ересоядовитых истлелому обливанцов корению, и везде вам источником и коренем их нарицати. Не весте ли дивнии, яко всяко древо не творящее плода добра, а наипаче не имеющее святаго крещения посекается, и во огнь вметается священное евангелие нас научает. посечену бывшу кореню, яве и прочему ветвию. таможе с коренем валятися. И понеже вы с ними заедино сцепилися и смесилися и вкупе глаголете, едина вера едино крещение. праведно кто почтет равно ваше и их крещение. и не инако како зане по вашему о том исповеданию, и по священному евангельскому словеси от уст своих оправдишися, и от уст своих осудишися.

Статия вторая.

И не точию сим обличаются нынешнии грецы с ними же и последующии им, и не точни вероятельства учинилися, но и в крестном знамении о сложении перстов, явственне обличаются, яко православным древним греком противницы, а не обычая их хранители. Святый бо Мелетий и Феодорит и Петр Дамаскин, и Максим премудрый святогорец, не трема персты повелевают знаменоватися, ниже разметными персты благословляти. аще и от нынешних философов. Мелетий и Феодорит инако и инако отводятся, обаче обличаются от священнаго с чюдотворцы собора, яже при Иоанне Васильевиче. Еще же обличают их древние чюдотворные образы греческих изуграфов писанныя. якоже и чюдотворный образ Богоматере иже на Тихфине, иже чюдотворне ис Царя-града изволением Богородицы принесеся, на благословение православным россияном, и на обличение нынешних греков, и последующих их заблуждения, вкупе рещи вся чины православных россиов древних, яже у пяти патриарх наших первых имелися. еже двема персты креститися и благословляти в трисоставном кресте распятаго Господа нашего Исуса Христа прославляти. и той на просвирах печать имети, и на седми просвирах священнодействовати литоргия. с прочими священными чины и уставы вся истинно и неизменно по преданию святых апостол и святых отец содержахуся. Аще и заблудившии от чрева матерня. сиречь не очистившиися в трех погружениих с православною верою, во святом крещении нынешнии грецы, и глаголют лжу на православных наших патриархов, но обличается их лжа от прежде их бывших греческих православных патриархов, которыя еще не по лисам и соболям судили, и на пенязи разрешителных грамот не давали. [яково же поведают нынешние вселенские патриархи, приезжая к Москве деяли] В царство благочестию всесветлаго подражателя царя Феодора Иоанновича, бывый пресвятейший Иеремия архиепископ Константина града, и вселеньский патриарх, иже украси превысоким престолом патриаршеским церковь Божия Матере на Москве честнаго и славнаго Ея Успения, и рукоположи в ней перваго патриарха Иова, и не бо видеша он вселеньский патриарх в чесом святых отец предания нарушаемы. Аще бо было не по апостольскому преданию, видел бы тогда своима очима и ушима слышал в соборной церкви Божия Матере. яко же обычай бяше, тогда у православных: над седмию просвирами священнодействовати святая литоргия, печать просвиры имеюще трисоставнаго креста. тако же и аллилуия дважды глаголати, и приглашати в третие Слава Тебе Боже. и знаменоватися двема персты. и спасителное имя Исус прославляху, и прочее старопечатных книг священнодейство, и не точию не похули, но яко же видится от их тогда с великим государем беседы и зело похвали, о чем в их за многими руками в соборном сложении написано, яже в Кормчей книге напреди напечатано, от них же малая речем.

От беседы царя Феодора ко вселеньскому патриарху. лист, 14.

Понеже наши прародители великия государи цари всея Великия Росии, приняли святую и непорочную християньскую веру. и поставление прияша первопрестолники новыя чюдотворцы Петр, Алексий Киевския, и прочия всего великаго российскаго царствия, от святейшаго патриарха Константинопольския церкви новаго Рима, еже Вседержителя Бога милосердием и пречистыя Богородицы и до ныне непоколебимо держим.

И сия убо изрекшу благочестивому царю, противо беседует вселеньский патриарх, по иных убо речех, и сия рече.

Воистинну в тебе благочестивом царе Дух Святый пребывает. И паки ниже. Понеже убо ветхий Рим падеся Аполинариевою ересию. Вторый же Рим иже есть Константинополь агарянскими внуцы от безбожных турок обладаем. Твоего же о благочестивый царю великое российское царствие третий Рим, благочестием всех превзыде и вся благочестивая в твое царствие в едино собрашася.

К сим да постыдятся нынешнии законоучители клевещущии, старопечатных книг служение, новыми и разгласными именующии, что бо сих яснее благочестивому царю рекшу, яже издревле непорочную веру прияша благочестивыя государи и первопрестолники и доныне непоколебимо держим. Вселенский патриарх пригласи: воистинну в тебе Дух Святый пребывает, и великое российское царствие благочестием всех превзыде, и вся благочестивая в твое царствие в едино собрашася. Убо явно есть отсюду, яко древнее благочестие старопечатными книгами исповедуемое апостольское и святых отец непоколебимо было. Колеблют е ныне новые учители, и превосходящее инех всех благочестие, и такими апостольскими настолники издревле преданое, и на последи же свидетельствованное, дерзают преоправляти, истовее же рещи противитися и преступати. Еще же и в царствование благочестиваго царя Михаила Феодоровича, бывый Феофан патриарх святаго града Иеросалима, иже рукоположи святейшаго многострадалнаго Филарета патриарха, его же и зело похваляет в своем списании, яже напечатано в Кормчей книге напреди, в ней же и поучает святейшаго Филарета патриарха, и не глаголет к нему, чтобы исправити что в вере, яко же нынешнии новые власти, сии рече еже бы ис проскомидии две просвиры убавити, или печатать двучастным древом и проче священнодейство, яково же у нынешних не согласно з древними, или аллилуия четверити, или знаменоватися крестным знамением, инако не по прежнему. сия бы ему мощно видети служащу с ними и тайнодействующу, аще бы было не по апостольскому преданию. Но что тогда самого Владыки Христа престола его наместник: да соблюдаеши истинную святую православную нашу веру, яко же обещался еси пред мноземи свидетели. Что бо и сих правой вере держащейся душе словес яснейше, не рече исправляя но глаголет, соблюдай истинную святую и православную нашу веру, яко же и обещался еси, воистинну и не солга многострадалный он чюдной мужь, но и соблюде. К сим прочее нынешнии грецы да постыдятся слышавшии своих древних апостольских наместников вселеньских патриархов, древнее святых отец благочестие, у наших патриархов держащееся похваляющих, и непреложно соблюдати повелевающих, самех их ныне яве познавается несогласие к ним.

Статия третия.

К сему же и аллилуия ангельскую песнь, древнии грецы пели дважды, а в третии приглашали Слава Тебе Боже.

И сему свидетель преподобный он Максим инок премудрый святогорец, еще же и Евфросин Псковский чюдотворец, яве бывший в греческом царствии, и слыша своима ушима в соборней церкви, и упрочих всех единогласно, аллилуия дважды а в третии доксасиофеос, еже есть Слава Тебе Боже. Аще и в Жезле облгано, якобы святый Евфросин в Царе граде не был, и верити ему не повелевают, и списателя жития его святаго хулят. Но обаче яснее о сем свидетельствует собор освященный, иже при царе Иоанне Васильевиче, иже в Стоглавнике положено. тако и в служебных Минеях печатных, маия в 15 день, в службе святаго Евфросина похваляет трудившася в Царь град о божественной аллилуии, и слышавша тамо своима ушима поющих дважды аллилуия. Лепо же и от своих их свидетельств показати древних греков с нынешними о аллилуии несогласие. В Увете на листу посылают нас в Минеи четьи блаженнаго Макария в месецех, и тамо велит о аллилуии пространнее слышати в тех книгах, не в церковное прочитание, в месечных числех, по на краех приплетены послания некая, иже яве познаваются Иева роспопы Псковскаго развратника, и его учеников. против видятся Евфросина чюдотворца, и прочих православных. в них же многая блядения о божественной аллилуии писана, яже смеху а не удивлению суть достойная. И тамо во многих местех укоряет греков, еже поют аллилуия 2-жды, а в третии приглашают Слава Тебе Боже. И называет их за то отступниками, и не подобает глаголют вселенским патриархом и афонским отцем покарятися, виною их оболгующе, иже они пели ангельское пение аллилуия оглаголующе, еже отвсюду ясне показуется, и от православных и от их свидетельств, яко древнии вселенскии патриархи в грецех пели дважды аллилуия а в третьи приглашали Слава Тебе Боже.

И тако от сих малых свидетельств яве показуются нынешнии новопредатели древним православным грекам противнии, и уставом их благочестивым раздорники, яко греки тако и россияне, наших же прежних патриарх и митрополитов, и всего освященнаго состояния российскаго. священное сословие, и согласие с древними православными греки, апостольскими и отеческими догматы красящеся ясне облистовается, и истинна светлеется, а ложь лживых объявляется.

По сему же и в прочем новопредании, нынешних законников познаваемо, и глаголы их новыя и свидетельства никоего вероятельства не суть достойни, по священному евангельскому словеси: иже бо в мале неверен, и во мнозе неверен же есть.

  1   2   3   4   5   6




Похожие:

Даниил Матвеев iconИван Венедиктович Елагин [Матвеев]

Даниил Матвеев iconДаниил Хармс

Даниил Матвеев iconДокументы
1. /Матвеев. Веселый домрист.pdf
Даниил Матвеев iconДокументы
1. /Даниил НН.doc
Даниил Матвеев iconПрограмм а
...
Даниил Матвеев iconДокументы
1. /МРБ 0443. Матвеев Г.А., Хомич В.И. Катушки с ферритовыми сердечниками.djvu
Даниил Матвеев iconДокументы
...
Даниил Матвеев iconДокументы
1. /Даниил Хармс_ Рассказы и повести.txt
Даниил Матвеев iconДокументы
...
Даниил Матвеев iconДокументы
1. /Даниил Хармс_ Рассказы и повести.txt
Разместите кнопку на своём сайте:
Документы


База данных защищена авторским правом ©podelise.ru 2000-2014
При копировании материала обязательно указание активной ссылки открытой для индексации.
обратиться к администрации
Документы

Разработка сайта — Веб студия Адаманов